Social isolering & funktionalitet

//Social isolering & funktionalitet

Här kommer en hälsning från Frilagrets amnassadörer i samarbete med utveckling Mänskliga Rättigheter Göteborgs Stad Centrum.

Det svårt att covid-19 inte har något “slutdatum”, och det blir oerhört jobbigt för oss alla. Just nu famlar vi, liksom resten av samhället och världen, i visst mörker. Men påminn varandra om att det kommer bli bättre, sommaren är här och våra rutiner kommer komma tillbaka. Det är viktigt att fokusera på framtiden, dess hopp och de ljusglimtar vi ser i vardagen.

1. Håll fast vid Dina rutiner så gott det går. Gå och lägg dig vid ungefär samma tid på kvällen, och gå upp i “någorlunda” tid på morgonen. Käka frukost som vanligt och ersätt din vanliga träning med en “power walk”, utegym eller liknande.

2. “Fastna” inte så mycket vid nyhetssändningar, presskonferenser osv. Lägg istället tiden på att ringa till släkt och vänner.

3. Passa på att ta tag i saker som du velat göra men vanligtvis inte hinner: Storstäda, lägg om kosten, läs böcker, titta på en dokumentär etc.

4. På Gil.se hittar du roliga tips på karantänliv såsom poddar, tv-serier, soffvisningar på moderna museet, brädspel och digitala fotokurser på Facebook.

5. Två kvällar i veckan sänder ungdomar i Västra Göteborg en livepodd på youtube. Programmen har inbjudna gäster såsom läkare, kurator, kommunpoliser och en sexolog. Frågorna från ungdomarna är många.

6. Hitta ut är ett friskvårdsprojekt som finns i många orter, bland annat Göteborg. Med karta och modern teknik är det ett roligt och tillgängligt sätt att upptäcka nya och vackra platser i staden. Det finns olika svårighetsgrader och i det gröna spåret kan du ta dig runt med exempelvis rullstol.

7. Kulturläger med Språng. Gillar du dans, musik eller teater? Tillsammans med Konstra och Passalen anordnar Språng ett kulturläger, 15 – 18 juni:

2020-06-04T07:42:29+00:00