Månadens arrangör: Kvinna till Kvinna

//Månadens arrangör: Kvinna till Kvinna

Månadens arrangör är äntligen tillbaka! I mars har vi intervjuat Kvinna till Kvinna, som arrangerar ett event på internationella kvinnodagen 8 mars. Vi ställde några frågor till en av arrangörerna, Matilda Karlsson som är med i Kvinna till Kvinnas lokala volontärgrupp i Göteborg.

Vilka är Kvinna till Kvinna?

Kvinna till Kvinna arbetar för en mer jämställd värld och för att synliggöra alla fantastiska kvinnorättsförsvarare som arbetar för fred och mänskliga rättigheter runt om i världen.

Berätta om ert event!

I samband med internationella kvinnodagen släpper Kvinna till Kvinna en rapport som handlar om växande nationalism och hur det påverkar och begränsar utrymmet för kvinnorättsaktivism. Därför ska vi ha ett panelsamtal för att diskutera det. Vi kommer ha en workshop i feministiskt självförsvar, lyssna på Göteborgs feministiska kör.

Varför valde ni att vara på Frilagret?

Dels för att det inte kostar något att arrangera här. För en organisation som Kvinna till Kvinna, där vi såklart vill att så mycket pengar som möjligt ska nå ut till våra partnerorganisationer och stötta deras arbete, känns det inte så kul att spendera stora summor pengar på lokalhyra när vi anordnar event. Dessutom får vi stöttning från Frilagrets personal och att allt vi behöver: ljudanläggning, mickar, projektor etc, redan finns på plats.

Vad för tips skulle du ge en person som aldrig arrangerat något innan?

Var ute i god tid! Det är många som vill arrangera på Frilagret och det är bra att ha satt ett datum långt i förväg. Se också till att börja planera i god tid. Och samarbeta, för det kan vara mer jobb än en väntat sig att arrangera. Se till att inte låta en person dra hela lasset utan dela upp arbetet och be varandra om hjälp.

Tycker du Frilagret behövs i stan?

Ja! Det känns jätteviktigt att det finns en öppen plats där tröskeln för att arrangera inte är så hög. Det är viktigt för att olika röster i samhället ska kunna höras och lyftas och inte bara de med mest resurser och erfarenhet!

2018-03-27T08:53:25+00:00