Helt ny form av performance!

//Helt ny form av performance!

The Seminar, Part I. Etymological Meditations

Ashkan Dante Salehi arrangerar The Seminar, Part I. Etymological Meditations på Frilagret den 6/12 kl. 18. Ashkan beskriver det som en helt ny form av performance som han hoppas ska växa till samma nivå som komik, poesi eller musik.

Berätta om ditt evenemang

Seminariet går ut på att jag, som talare, vänder in och ut på själv genom att lösa konkreta problem jag formulerat på förhand, live på scen, utan ett fullständigt memorerat manus. Anledningen till att det heter seminarium och inte något annat är att jag är öppen för att publiken ska flika in under akten. Jag vill renodla framgångsrika tänkare och seminarister som Lacan och Freud genom att göra om det de gjorde till en underhållande akt: det vill säga tankar som utvecklas framför en deltagande publik, med målet att lösa eller belysa ett intressant problem.

Vad betyder skapandet för dig?

– Skapandet är något jag gör för att inte bli sjuk, det är ett behov, en själslig fällning. Det blir tydligt när jag inte har fått skapa på ett tag, låt oss säga en vecka – jag beter mig inte rätt då och försöker på misslyckade sätt bearbeta kreativt stoff genom att provocera de få människor som vill prata med mig. Att skriva ut mina tankar gör mig starkare, jag kan inte riktigt fungera utan det och jag vet inte varför.

Vad vill du förmedla med ditt arrangemang?

– Jag vill förmedla att det existerar ett fundamentalt missförstånd gällande språkets konstruktion och förhållande till verkligheten, och att vi behöver filosofi och etymologi som verktyg för att nysta upp knuten. Det är lite Wittgenstein över det hela, men jag använder honom framför allt som back up när jag fastnar i mitt tänkande. Kort skrivet handlar egentligen det här om ett svårformulerat problem som berör alla som skapar ljud med munnen med målet att förmedla logisk substans.

Sen vill jag visa för omvärlden att jag tycker om att tänka, att tänkande på scen kan vara underhållande. Det här är inte komedi, eller tragik, eller ens poesi – det är filosofisk verksamhet i realtid från en ensam person på scen. Jag ser en trend där vi lever som urholkade robotar och jag vill försöka bryta det genom att kombinera teknologi och själsligt djupt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har du tips till någon annan som vill arrangera som du/ni?

– Våga säga det du tänker och våga bemöta andra människor. Inte genom att manipulera eller försöka imponera – utan genom att uttrycka dig direkt. Jag tänker att den här nutida cyniska och känslotranscenderande trenden i grunden är en rädsla för att vara mänsklig. Och jag menar det är rimligt, att vara mänsklig är att vara smärtsamt sentimental, naiv och generellt sett ganska patetisk. Men försök överkomma den rädslan genom att faktiskt uttrycka det du ser och tycker. Om du gör så blir det lättare för dig att veta vad du behöver och vad du vill, och det blir således lättare för Frilagret att hjälpa dig.

Varför valde du att vara på Frilagret?

– Jag fick faktiskt Frilagret tipsat till mig av en affärsrådgivare på Drivhuset här i Göteborg. Vi gick igenom min idé och hon föreslog till slut Frilagret, vilket visade sig vara utmärkt för en idé som min, som liksom är otestad men behöver en chans. Jag trodde inte jag skulle hamna på Frilagret när jag satt på Drivhuset, som för övrigt ligger precis bredvid Warner Bros. studio/kontor här i Göteborg – men nu har jag hittat hit, och jag är nästan förvånad över hur bra det har gått hittills. Jag är en pessimist så jag förväntade mig hela tiden att det hela skulle krascha, och ärligt talat gör jag fortfarande det. Om det inte kraschar är det definitivt på grund av Frilagret, som har hjälpt mig under processen på ett fantastiskt sätt

Mer info om arrangemanget hittar du här!

2019-11-27T12:17:23+00:00